MUAFAKAT Corner

Monday, November 3, 2008

Kelas Bahasa Cina













Hari Sabtu lepas bermula kelas Bahasa Cina di Akademi Rakyat yang dikendalikan oleh seorang bekas guru yang juga merupakan Ahli Jawatankuasa JKKK Sungai Pinang. Kehadiran masyarakat Melayu untuk sama-sama belajar bahasa yang amat berpengaruh di iklim ekonomi sejagat sekarang amat menarik minat saya. Tahniah Cikgu!

6 comments:

shahdeliklau said...

Inilah perubahan yang aku nantikan..Masya Allah...Ok keep it up...Sebelum ini tiada siapa yang peduli pasal bahasa yang paling banyak penuturnya.
Maintain...

Sr Zahry said...

YB Yusmadi, ada soalan:
1. bahasa yang di ajar tu bahasa lisan ka atau bahasa penulisan?
2. bahasa Hokkien ka atau Mandarin?

Walauapapun, tahniah diucapkan kerana mampu untuk dapatkan guru dari kalangan Cina untuk mengajar...Muafakat nampaknya berjaya.

YB, apakata kalau YB juga usahakan projek perintis (pilot) seperti kedai runcit atau projek pertanian berasaskan kepada konsep muafakat juga antara orang Cina dan orang Melayu? Saya rasa orang Cina boleh bantu transfer sikap disiplin dan kesungguhan kerja, juga bantu membuka peluang pemasaran dan mendapatkan sokongan bekalan bahan dan orang Melayu boleh memanfaatkan sunmber sokongan modal diperuntukkan kpd bumiputra melalui pelbagai agensi maka kedua-dua boleh mengusahakan business dan kongsi untung/rugi dari pendapatan/modal secara mudarabah.

Bab pekerja2 terutamanya pertanian saya rasa boleh rekrut remaja dari SMK Sri Balik Pulau atau mana2 sekolah menengah dalam bahagian YB yang memang akan tercicir (mula rekrut mereka2 yang di kalangan tingkatan 4 sahaja) sebab lemah dari segi pencapaian akademik. Penegetua sekolah saya pasti akan membantu untuk menyelamatkan pelajar2 berkenaan sebelum mereka "graduate" selepas SPM.

Hanya satu cadangan.

Terima kasih wassalam.

Sr Zahry said...

Saya mencadangkan pelajar yang mungkin tercicir tu diambil terlibat hanyansanya kerana untuk memberi pendedahan dan latihan usahawan...sambil mengharapkan ini dapat menyegarkan outlook kehidupan mereka. Dari pengamatan saya, pelajar2 lembab dan lemah selalunya menghadapi penyakit atau sindrom 'boredom' (rasa jemu atau jemuan dengan kehidupan seharian yang tidak produktif dan penyakit ini juga sedang melanda dengan hebat sekali OKU-OKU dan orang-orang tua Muslim yang tidak gemar ke mesjid!).

Please help them get lives; Muslims/Melayu or not.

Salam.

Ibnu Hasyim said...

Al-hamdulillah YB Balik Pulau..

Juraimi Zainal said...

Keep it up with the good work Bro.. Rakyat sentiasa menilai service yang anda laku kan ditemapat anda. Jgn putus semangat.. Sy doa kan tuan berjaya...

SHaRKFiQ SSM said...

Salam..
ni hoa ma??
wo hen hao..
wo shou nimen kaizhaijie kuaile..