MUAFAKAT Corner

Thursday, January 24, 2013

Yusmadi Ahli Parlimen Sempoi (Jurnal Malaysia)

yusmadi_1Jika dia memakai jeans dan kemeja-t, Yusmadi Yusoff kelihatan seperti seorang pelajar atau pemuda biasa. Maka tidak hairanlah jika orang yang tidak mengenalinya akan merasa terkejut apabila mendapat tahu dia seorang peguam dan Ahli Parlimen.
Saya hanya memakai kot jika di parlimen, di mahkamah atau majlis rasmi sahaja. Tetapi jika di luar atau ketika melawat kawasan, saya selesa berpakaian ringkas seperti jeans dan kemeja-t. Pakaian yang formal akan menimbulkan jurang atau rasa tidak selesa,” katanya.
Raut wajah dan warna kulitnya juga menyebabkan Yusmadi sering disangka bangsa Cina. Bangsa Cina utara menegurnya dalam loghat Hokkien. Apabila ke Thailand pula mereka menyapanya dengan bahasa Siam. Begitu juga apabila Yusmadi berada di Indonesia baru-baru ini, dia disangka Jawa.
Sebenarnya darah Melayu Siam mengalir dalam tubuh saya,” jawab Yusmadi yang boleh dianggap salah seorang Ahli Parlimen yang paling muda di negara ini.
Apakah wajahnya yang “awet muda” itu menyebabkan orang tidak memandang serius?
Masyarkat sekarang tidak begitu. Mereka sudah bijak menilai. Lagipun saya bukannya muda. Umur saya sudah 35 tahun. Bagaimanapun saya menganggap wajah “awet muda” ini sebagai kelebihan yang dapat saya gunakan untuk mendekatkan diri dengan golongan muda,” katanya.
Yusmadi, anak kelahiran Kampung Jalan Bharu, Balik Pulau, dalam usia 35 tahun telah memikul pelbagai tanggungjawab besar. Selain memegang amanah sebagai Ahli Parlimen Balik Pulau, beliau adalah Fellow Hubert H. Humphrey Undang-Undang dan Hak Asasi Manusia dan Fellow Demokrasi, Pembangunan & Undang-Undang di Universiti Stanford di California.
Yusmadi juga adalah Pengerusi Biro Strategi & Hubungan Antarabangsa serta Ketua Angkatan Muda KeADILan (AMK) Pulau Pinang dan Parti KeADILan Rakyat (PKR).
Aktivis sosial ini mendapat pendidikan awal di Sekolah Kebangsaan Sungai Korok Balik Pulau sebelum melanjutkan pelajaran di SMKA Al-Mashoor Pulau Pinang dan Kolej Islam Sultan Alam Shah, Kelang. Beliau kemudian mengambil jurusan undang-undang di Universiti Islam Antarabangsa (UIA).
Yusmadi menganggap dirinya sebagai “late-starter” dalam politik. Katanya, minat menyertai politik timbul lambat kerana sewaktu zaman persekolahan dia lebih meminati sukan dan seni.
Semasa sekolah dulu saya minat rock kapak. Saya juga pernah bekerja sebagai pengurus pentas untuk pertunjukan fesyen Nasha Aziz, selain menjadi ahli Karyawan. Sampai sekarang saya masih mengikuti perkembangan seni dan sukan.
Saya mula menceburi dunia politik ketika tahun kedua fakulti undang-undang. Itupun secara kebetulan apabila saya diajak bertanding sebagai naib presiden persatuan undang-undang,” kata Yusmadi yang dikenali sebagai “peguam selebriti” di kalangan orang seni.
Ini kerana beliau sudah banyak kali membantu golongan karyawan seni di mahkamah. Yusmadi pernah mengendalikan kes wartawan hiburan disaman oleh Sharifah Aini (Zieman dari The Star dan Saodah Ismail dari Agendadaily).
Antara selebriti lain yang pernah dibantunya ialah Habsah Hassan (penulis lirik), Betty Banafe (penyanyi) dan Kumpulan Mohram. Beliau juga memberi khidmat nasihat kes perceraian Erra Fazira dan Yusry KRU.
Yusmadi yang juga pernah menjadi kolumnis Utusan Malaysia menerusi ruangan “Dengan Izin”. Di bawah firma guamannya sendiri, Fahda Nur & Yusmadi, dia turut terbabit sebagai peguam utama atau peguam bersama dalam beberapa kes berprofil tinggi, antaranya menjadi peguam bela bagi kumpulan Al-Maunah (kes penderhakaan pertama di Malaysia), Ezam Noor (kes OSA) Datuk Seri Koh Kim Teck (kes bunuh) dan peguam bela bagi bekas ahli UMNO, Ruslan Kassim yang disaman oleh Tan Sri Rahim Tamby Chik.
Mengapa Yusmadi menceburkan diri dalam politik?
Saya suka menolong orang. Malah sebagai peguam, saya banyak menolong orang yang terbabit dalam kes-kes hak asasi. Malah, saya tidak mengenakan bayaran kepada golongan yang kurang mampu.
Saya dilahirkan daripada keluarga susah. Ayah saya seorang pemandu dan ibu pula suri rumah. Saya datang dari keluarga yang berpecah-belah. Saya pernah menjual kuih untuk membantu keluarga. Saya tahu bagaimana rasanya hidup susah dan mahu menolong orang yang kurang bernasib baik. Saya yakin saya dapat melakukannya menerusi pembabitan dalam politik,” jawabnya ringkas.
Menceritakan kali pertama dia ditawarkan Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk bertanding dalam Pilihanraya Umum 2008, Yusmadi berkata, dia mendapat tentangan dari ibunya yang bimbangkan pembabitannya dalam politik akan menjadikan keluarga mereka lebih susah.
Ibu pernah nasihat, jangan sertai parti pembangkang, nanti hidup susah. Tetapi akhirnya saya berjaya meyakinkan ibu bahawa saya bertanding untuk membantu orang susah. Akhirnya ibu memberikan restu.
Sungguhpun begitu ada pihak telah mengekslpoitasi kebimbangan ibu saya dengan menimbulkan cerita bahawa saya telah menderhaka kepadanya. Tetapi syukurlah, kehadiran ibu semasa hari pengundian telah melenyapkan segala tohmahan.
Walaupun berlawan menentang calon yang lebih berpengalaman, ketika itu saya merasakan boleh menang disebabkan saya adalah anak tempatan.”
Menurut Yusmadi, pada peringkat awal menghadiri Sidang Dewan Rakyat sebagai Ahli Parlimen, beliau berasa bimbang. Tetapi beliau terkejut dengan sikap beberapa ahli BN yang tidak lokek berkongsi ilmu dengannya, seperti Datuk Shahrir Samad dan Datuk Nazri Aziz.
Di parlimen, walaupun BN dan pembangkang berbeza pendapat dan ideologi, tetapi kami profesional. Di dalam dewan kami bertegang urat, tetapi di luar dewan, kami berkawan,” kata Yusmadi, ayah kepada seorang anak lelaki berusia 4 tahun dan anak perempuan berusia dua bulan.
Apakah cabaran paling besar sebagai seorang Ahli Parlimen?
Bagaimana harus memenuhi kehendak rakyat pelbagai kaum di kawasan saya dalam keadaan ketiadaan sumber kerana Ahli Parlimen pembangkang tidak mempunyai peruntukan. Bagi orang kampung, tidak ada bezanya seorang ADUN dengan Ahli Parlimen. Maka, jika ADUN gagal memenuhi kehendak, mereka menjangkakan Ahli Parlimen dapat menyelesaikan masalah.
Bagi pengundi fungsi kami ialah memenuhi harapan mereka. Sehubungan itu saya perlu kreatif dan tekun mencari jalan mencelikkan minda rakyat.”

1 comment:

Mohd said...

Semoga tuan berjaya membela nasib rakyat blik pulau. Tuan masih aktif dalam politik lg ker?