MUAFAKAT Corner

Sunday, February 8, 2009

Sumbangan Anak Muda terhadap Demokrasi Pilihanraya Negara

Krisis di Perak telah mengerah tenaga dan pemikiran saya untuk memahami apakah latar sejarah di sebalik kejadian tersebut. Saya telah mengambil buku karya Joseph M. Fernando ahli sejarah dari Universiti Melaya bertajuk The Making of the Malayan Constitution yang diterbitkan pada tahun 2002 oleh The Malaysian Branch of the Royal Asiatic Society (MBRAS).

Di muka surat 12 saya menjumpai perenggan yang amat menarik perhatian yang boleh kita jadikan asas bagi memahami latar sejarah Demokrasi Pilihanraya di Malaysia. “The High Commisisoner had to overcome the reluctance of the Malay Rulers to the introduction of elections.
[nota kaki 15] “Minutes of 10th Conference of Rulers, 22-23 February 1950. The Sultan of Kedah, for example, explained his reservations on the introduction of elections: “The most important prerequisite for democracy is education … Without enlightened public opinion a democratic system of Government will be liable to unsteadiness or even confusion and chaos. One danger is that it may be transformed into a single party government through a few skilled electioneers working among the apathetic population and this will work towards dictatorship”.

Walaubagaimanapun Sir Gurney tidak bersetuju dengan hujah tersebut malah masih mahu meneruskan agenda pilihanraya Perbandaran pada tahun 1951. Yang menarik perhatian saya ialah alasan yang beliau gunakan, iaitu:
“Minutes of Conference of Rulers, 22-23 February 1950. Gurney told the Rulers: “I do not wish to pursue this matter further this morning, but I would like to see Municipal elections soon. If we were to go round the schools in this country, we should find that the views of the young people are that they want elections”.

Berdasarkan fakta di atas saya yakin bahawa kerisauan 50 tahun dulu oleh YM Sultan Kedah bahawa tidak terdapat “enlightened public opinion” mungkin terjawab dengan perkembangan pendidikan dan kecanggihan teknologi maklumat kini yang dapat kita lihat melalui blog, facebook dan sebagainya yang telah meyemarakkan lagi penyertaan rakyat dalam proses demokrasi di negara.

Saya yakin Anak Muda “the young people” istilah yang digunakan kira-kira lima puluh tahun lalu akan sekali mampu menyelesaikan krisis Demokrasi negara kita. Generasi Y yang wujud selepas Generasi X kini telah mendapat ‘pencerahan’ ataupun ‘enlightenment’ selepas 8 Mac 2008 akan mampu memastikan demokrasi di Malaysia subur dan kerisauan ”dictatorship” seperti yang digambarkan itu akan berlkau sekiranya krisis di Perak dibiarkan sebegitu sahaja.
Ayuh Anak Muda cipta sejarah demokrasi seperti yang pernah anda lakukan lebih 50 tahun dulu!

No comments: